이소정 Sojung Lee
Peach Blossom, ink, cinnabar red ink, pencil and watercolor on paper, 85x85cm, 2019
이소정(b.1979)의 그림에서 형상들은 이전 형상의 꼬리를 깨물고 연속된다. 연쇄와 증식을 반복한다. 원인이 결과를 낳고, 결과가 원인이 된다. 이러한 과정으로 그려진 그림은 소실점을 잃게 한다. 세부가 다시 세부를 불러들여 증식하기 때문이다. 조금씩 공간을 뜯어 먹으며 세계를 구축하는 형상의 위엄은 묘한 쾌감을 전달한다. 전혀 관계가 없어 보이는 개별적인 요소들이 갑자기 하나로 통합되어 의미를 제시하는 순간. 관자가 느끼는 쾌감은 바로 그 순간에 현현된다. 이소정은 미리 스케치하거나 완성된 이미지를 산정하지 않는다고 한다. 한지 위에 먹과 붓을 이용해 섬세하고 유연하게 형상을 만들어 간다. 신중함과 단호함을 요하는 작업이다. 자유롭게 유영하는 이미지의 이면에는 과잉과 절제 사이의 경계를 치열하게 조절한 과정들이 숨어있다.
Sojung Lee (b.1979) works in abstract, organic pilmuk ink-wash of traditional East Asian paintings. Her works begin with an empty panel, devoid of sketches or any trace, relying solely on circumstantial, autogenic images and traces that she merely facilitates into an inevitable form. This painterly exploration between the circumstantial and inevitable led her to define what constitutes a completed painting, where she could yield the brush. <Water Path> began with a layering of hanji (韓紙: mulberry paper) over the painting’s base substrate of jangji (將紙: cardstock mulberry paper). Watercolors and meok (墨: charcoal ink) were added to permeate through the thinner hanji and pass down into the base layer of jangji, where she would trace and connect the circumstantial forms. That very process of seeking coincidence inevitably involved intentionality. In an effort to return to a more serendipitous state, Lee applies a thick monochrome layer of acrylic paint, a necessary veneer as marginal distance from the form that she wished to bring forth.