BODY & SOUL: 손동현 Donghyun Son
손동현의 개인전 <Body & Soul>은 크게 두 개의 시리즈로 나뉘어 있다. 그중 하나는 성우 배한성이 더빙한 배역들의 초상화다. 시청자의 편의를 위해 2000년대 이전까지는 외국 영화나 드라마에 자막이 아닌 성우의 더빙판이 주로 방영되었다. 유명 배우는 전담 성우까지 있었는데, 배한성의 경우 로빈 윌리엄스, 알 파치노 등을 전담했다. <아마데우스>의 모차르트, 루니 툰스의 버니, 가제트 형사도 배한성의 목소리였다. 1980년대부터 1990년대 중반까지가 외화의 더빙판 제작과 KBS <명화극장>이나 MBC <주말의 명화>와 같은 영화 프로그램의 전성기였다. 그러나 비디오 대여점의 증가와 케이블, 위성방송의 등장, 인터넷의 빠른 보급과 자막 방송에 대한 요구가 늘면서 더빙판 외화는 점점 사라졌다.
손동현이 그려낸 배우 혹은 배역은 특히 2000년대 이전에 방영된 해외 영화와 드라마의 등장인물들이다. 그림 중에는 흥행작의 주인공도 있지만, 손동현의 개인적인 추억이 담긴 영화의 주인공도 포함되어 있다. 작품의 원본 이미지는 포스터나 스틸컷에서 가져왔다. 컬러 영화는 수묵담채로, 흑백 영화는 수묵만으로, 애니메이션의 경우 번짐 없는 명확한 필체로만 그려졌다. 작화법은 전적으로 작품의 장르에 달려있다. 그림의 비율은 브라운관 화면의 비율을 따른다. 만약 당신이 그의 작품을 본 적이 있다면, 이 새로운 변화를 눈치채야 한다.
기존의 그림은 시리즈에 따라 기법을 선택하고 일괄적으로 적용했었다. 시리즈의 작품 수 역시 명확한 이유가 있었다. 예를 들어 마이클 잭슨의 경우 그의 싱글 앨범 수에 맞춰 40점을 제작한다거나. 그림의 소재는 마이클 잭슨, 배트맨, 코카 콜라와 같이 누구도 부정할 수 없는 대중문화의 아이콘이었다. 객관적이고 엄격한 그림이었다. 대상과 그의 시선 사이에 적당한 거리를 유지함으로써 초연하고 의젓한 태도를 보였다.
또 다른 신작은 홍콩 배우 양조위의 얼굴을 소재로 한다. 손동현은 대중적으로 인기가 있는 만화책을 골라 남성 캐릭터의 얼굴 묘사법을 연구하고, 그 작화법에 따라 양조위의 얼굴을 표현했다. 그는 큰 작업으로 제작하지 못한 것을 화첩에 그려낸다고 한다. 그림이자 드로잉인 셈이다. 이전 작품이 전통적인 기법을 문제시 했다면, 이 새로운 시리즈는 대상을 그림으로 옮긴다는 것, 묘사한다는 것 자체를 문제시 한다. ‘그리기’ 자체를 유희하는 작업이다.
이번 개인전은 두 시리즈의 균형으로 완성된다. 그림이란 결국 상징성과 조형성으로 이뤄져 있다. 그림에서 이 두가지 요소를 분리할 수는 없다. 단지 어느 쪽에 무게를 더 둘 것인지를 판단하는 중량의 문제일 뿐이다. (다소 극단적으로 말하자면) 성우 배한성을 통해 수집되고 선택된 초상화 연작은 상징성이 두드러진다. 시대적 부름에 의해 그려졌다. 전시장에서 마주하는 얼굴들은 1970년대부터 1990년대까지 TV를 통해 전파된 해외 대중문화의 양상을 보여준다. 작품이 제작된 시기와 상관없이, 짧은 시간에 압축적이고 비선형적으로 한국에 파고든 얼굴들이다. 그러나 해외 대중문화가 유입된 그 방대한 길을 모두 보여주는 것이 아니라, 성우 배한성의 목소리를 통해 TV에 등장한 이들이다. 이것은 한국의 시대적 상황과 영화 프로그램을 즐겨봤던 특정 세대를 상징한다.
반면에 만화의 작화법을 활용한 양조위의 초상화는 그림에 있어 조형성의 문제를 드러낸다. ‘그림을 본다’는 것은 그림의 양식을 판별하는 것이다. 한 화가가 그린 모든 것에 침투되어 있는 특이하면서도 고유한 양식을 찾는 데 우리는 열중한다. 그러나 화가가 하나의 양식을 의식적으로 연마하고 실천할 경우 그리고 오랫동안 지속할 경우 쇠퇴의 길을 걸을 수 있다. 그림은 화가가 그가 살고 있는 시대와 그림의 관습을 의식적이든 무의식적이든 반영함으로써 그려진다. 그러면서도 그것을 온건히 받아들이거나 순응하지 않고 능동적으로 행동할 때 예술이 된다. 하나의 양식과 기법에 함몰되면 화가는 자신의 생존을 표명할 수 없다.
화가는 눈으로 본 것, 심지어 눈에 보이지 않는 그의 심상까지도 모두 그릴 수 있다. 모든 것이 가능하지만, 모든 것은 그저 ‘가능할’ 뿐이다. 어떤 요소에 관심을 갖고, 선택하고, 그려내는 것은 모두 화가의 일이다. 대상에 대한 호기심과 구상하는 기쁨을 느끼지 않는 화가는 아마도 없을 것이다. 작품을 축조하는 즐거움 말이다. 이번 개인전을 여유로움과 잠재된 가능성으로 점철된다고 말하면 지나친 비약일까. 어쩌면 이 또한 그릇된 답일지 모른다.
Donghyun Son opens a solo exhibition Body & Soul at Gallery 2 in Pyeongchang-dong from July 12 to August 11 2018. His work in this exhibition continues to focus on portraits while showing a new approach in his subject matter and technique.
The exhibition can be divided into two bodies of work. One is about the portraits of the roles that the voice actor Hansung Bae had. Before the 2000’s, foreign movies or dramas were usually played in dubbed versions for the convenience of viewers. Famous actors even had specific voice actors. Hansung Bae was responsible for dubbing the voices of Robin Williams and Al Pacino. He also dubbed Mozart in Amadeus, Bunny in Tooniverse and Inspector Gadget. The glory days of the production of dubbed foreign movies were from 1980’s to 1990’s in movie programs such as KBS’s Film Theater or MBC’s Weekend Film. However, the increase of the video rental store, the appearance of satellite broadcasting, the rapid propagation of the Internet, and the demand for subtitles made dubbed films die out.
The actors or roles in Donghyun Son’s portrait paintings are particularly from the imported movies and dramas of the 2000’s. The subject of the portrait paintings is both from the box-office success and the movies in the artist’s personal memory. The references are from posters or still cuts of movies. When he painted from a color movie, the ink and wash technique was used, a white and black movie only with ink, and animation only with lines. The technique changes depending on the work. The progress of the work follows the progress of the cathode-ray tube television. If you had an opportunity to see his work in the past you would find this change in the current exhibition.
In the previous series, the technique was decided not for individual works but the whole series. The number of paintings in the series also had a meaning. For example, 40 portraits of Michael Jackson were painted in consideration of the number of his single albums. Above all, the subjects were icons of popular culture that no one could deny, such as Michael Jackson, Batman, and Coca Cola. In this respect his paintings have been subjective and strict. There is a certain distance between the artist and his subject, which shows the calm and mature attitude of the artist.
The subject in one of the new portrait series is Tony Leung. The artist chose one of the popular comic books, studied the method for depiction in it, and painted the portraits of Tony Leung according to the research. When he cannot paint things in a larger size he draws them in his sketchbook. These drawings can also be complete works. By comparison with previous work the new series focuses on the matter of representing a subject rather than applying the traditional technique. In other words his new series plays around with the issue of depicting itself. The other work such as the portraits of various actors in the technique that he learned from the depiction of villains in comics, and two portraits with the technique of Zombie comics also reflect the artist’s interest and attitude toward the way of depicting portraits.
The artist avoids explaining the detail by saying that, “I am not trying to put any grand meaning in the title.” The exhibition surely has depth with his two new series working together with the two words, body and soul. In the end paintings are about symbolization and composition. These cannot be separated with paintings. The difference comes in which one is focused on more. To be extreme, the collected and selected portrait series - using the voice actor Hansung Bae - puts the importance more on symbolization. They are painted from the call of the specific period. The faces you see in the exhibition show how the popular culture of the West was imported to Korea from the 1970’s to 1990’s. The production date of the films is not important. They constrictively and nonlinearly made an impact in Korea in a short period of time. Nevertheless they do not show the overall inflow but they are the faces of the imported popular culture on TV through the voice of Hansung Bae, which symbolizes the situation at the times and a specific generation who enjoyed watching a movie program on TV in Korea.
On the other hand the portraits of Tony Leung, using the technique of depiction from the comic book, put importance on composition. To see a picture is to make a distinction in style. A viewer attempts to find the unique and intrinsic style of an artist when enjoying his work. However, when an artist insists on practicing only one style it can also cause a decline in the whole perspective. A painting should reflect the custom of the time in which the artist lives whether it is conscious or unconscious. But this consideration does not mean that an artist has to accept or follow it; he has to have an active attitude towards it. In one style or technique, an artist cannot truly express himself.
A painter can depict not only what we see but also things hidden underneath it. Everything is possible but it is true that it is only possible. To have an interest in something, to choose a specific thing among them, and to paint about it are the jobs of a painter. There is no painter who does not find curiosity and pleasure in playing with a subject. This is the joy of creating an artwork. Would it be extreme to say that this solo exhibition is fully filled with composure and the potential possibilities of the artist? It also may not be the right answer.